Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Organizacja rynku

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Piotr Sajdak | 2015-12-23 08:16:24
turcja

W tureckim rynku handlu detalicznego ważną rolę odgrywają tradycyjne, niezorganizowane sieci handlowe, jak bazary, kioski i małe sklepy (bakkals), co wiąże się po części z poziomem dochodów społeczeństwa. Niemniej jednak wraz ze stopniowym wzrostem siły nabywczej ludności, modernizacji społeczeństwa i rozwoju aglomeracji miejskich są one systematycznie wypierane przez nowoczesne formuły sprzedaży zorganizowanej, jak hiper- i supermarkety oraz sklepy dyskontowe. Szacuje się, że udział sieci zorganizowanych w rynku detalicznym w 2007 r. osiągnął poziom ok. 50%, przy czym udzial hipermarketów w sprzedaży żywności wyniósł 20%.

Organizacja rynku

1. W tureckim rynku handlu detalicznego ważną rolę odgrywają tradycyjne, niezorganizowane sieci handlowe, jak bazary, kioski i małe sklepy (bakkals), co wiąże się po części z poziomem dochodów społeczeństwa. Niemniej jednak wraz ze stopniowym wzrostem siły nabywczej ludności, modernizacji społeczeństwa i rozwoju aglomeracji miejskich są one systematycznie wypierane przez nowoczesne formuły sprzedaży zorganizowanej, jak hiper- i supermarkety oraz sklepy dyskontowe. Szacuje się, że udział sieci zorganizowanych w rynku detalicznym w 2007 r. osiągnął poziom ok. 50%, przy czym udzial hipermarketów w sprzedaży żywności wyniósł 20%. W inwestycje sklepowe o wielkiej powierzchni (powyżej 2500 mkw), projektowane w europejskim stylu, zaangażowane są największe korporacje tureckie- Sabanci, Koc czy Dogus. Powstają one zwłaszcza w wielkich aglomeracjach- Stambule, Ankarze i Izmirze, ale także w dynamicznych ośrodkach miejskich- Adanie, Gaziantep, Bursie, Kocaeli, Konii czy Mersinie. Centra handlowe przyciągają zasadniczo klientów o średnim i ponad przeciętnym poziomie dochodów.

Rozbudowany jest też system markowych sklepów wygody, obejmujący m.in. Select (Shell), BP, Total i 7-Eleven (oferujących głównie konfekcję, napoje typu soft, papierosy, słodycze).

 

 

 

2. Zorganizowany sektor sprzedaży żywności, obejmujący ok. 50 sieci, zdominowany jest przez 2 krajowych detalistów- Migros Turk i BIM oraz 3 zagranicznych- Carrefour, Metro i Tesco-Kipa. Przy wchodzeniu na rynek turecki zagraniczni inwestorzy preferują zawieranie joint ventures z lokalnymi firmami. Przykładowo partnerem Carrefour jest holding Sabanci.

Od kilku lat obserwuje się zjawisko konsolidacji na rynku sprzedaży detalicznej. W przejęciach i fuzjach wiodącą rolę odgrywa Migros Turk oraz Carrefour (który w 2005r. za 133 mln USD przejął jedną z największych lokalnych sieci Gima wraz z jej podsiecią Endi). Zakłada się, iż do 2010 r. Carrefour może uzyskać 20%-owy udział w handlu detalicznym żywności.

 

3. W ślad za ewolucją struktury handlu detalicznego w kierunku dużych punktów sprzedaży funkcjonujących w ramach sieci przekształceniu ulega także system dystrybucji.

Hiper- i większe supermarkety oraz sklepy dyskontowe zakupują część swoich produktów bezpośrednio.

Z drugiej strony, podobnie jak mniejsze punkty sprzedaży również zorganizowane sieci handlowe gros swoich artykułów pozyskują poprzez pośredników- importerów, dystrybutorów lub dilerów. Z reguły importer lub diler jest jednocześnie hurtownikiem i/lub dystrybutorem. Ocenia się, iż połowa lokalnych dystrybutorów dysponuje siecią sprzedaży w skali kraju, a ok. 30% większych producentów powołało własne firmy dystrybucyjne działające na całym rynku tureckim. Posiadają oni niejednokrotnie powiązania handlowe w krajach ościennych.

4. W celu wejścia na rynek turecki sugeruje się zatem nowych eksporterom bezpośredni kontakt z:

  • departamentami sprzedaży zorganizowanych sieci handlowych. Warto w tym kontekście podkreślić, iż wielkie sieci handlowe, w szczególności importujące szeroką gamę produktów, mogą wywierać wpływ na wzorce konsumpcyjne Anatolii
  • niezależnymi importerami, zwłaszcza dysponującymi sieciami dystrybucji w skali kraju.

 

Ponadto udział w targach należy do skutecznych instrumentów wprowadzania produktów na rynek turecki.

Wyeksponować należy zarazem, iż nad Bosforem dynamicznie rozwija się e-handel zarówno w zakresie dostaw produktów lokalnych, jak i zagranicznych.

Przydatne linki: