Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Porada. Sprawdź wiarygodność swojego partnera zanim wyślesz zaliczkę.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marta Georgijew | 2016-11-16 13:08:34
windykacja, brak płatności, niedotrzymanie warunków umowy

Co zrobić gdy kontrahent nie wysłał towaru lub jakość dostarczonego towaru jest niezgodna z zamówieniem? Jak zabezpieczyć się przed nierzetelnością kontrahenta?

 

 

 

 

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze, a także Polsko-Turecka Izba Gospodarcza w Warszawie – www.ptoc.eu - (PTIG) są niekiedy adresatami skarg przedsiębiorców na nierzetelność postępowania kontrahenta z kraju partnerskiego. Dotyczy to na przykład opóźnień lub wręcz braku dostawy towaru, pomimo otrzymanej przedpłaty, wysłania towaru złej jakości lub w inny sposób niezgodnego z zamówieniem, niedokładności w dokumentacji, w tym podpisywania dokumentów przez osoby nieuprawnione. Sytuacje takie dotyczą zwłaszcza kontaktów pomiędzy firmami z sektora MŚP, które „idąc na skróty” dokonują uzgodnień handlowych drogą telefoniczną lub mailową, nie mając podpisanych umów handlowych. W przypadkach spornych, na przykład gdy towar nie został wysłany lub był niezgodny z oczekiwaniami zamawiającego, brak umowy handlowej może skutkować niemożnością odzyskania zaliczki.

 

Jak się zabezpieczyć przed takimi kłopotami? Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy turecka firma jest legalnie istniejącym bytem, to znaczy czy jest zarejestrowana w tureckim rejestrze przedsiębiorstw. Po drugie, należy sprawdzić, kto zgodnie z wpisem do rejestru ma prawo zaciągania zobowiązań w imieniu firmy. W tym celu, należy wysłać e-mail do WPHI lub PTIG. Po trzecie, należy sporządzić umowę wyraźnie określającą parametry towaru i warunki dostawy, a w niektórych przypadkach zatwierdzone przez obydwie strony wzory towarów. Ponadto, w przypadku dużych transakcji finansowych, można także zbadać przy pomocy PTIG - choć nie jest to proste – czy firma nie jest w stanie bankructwa lub likwidacji.

 

Jeśli jednak nawet po dopełnieniu tych czynności pojawią się problemy sporne, warto zwrócić się do WPHI lub PTIG o wskazanie możliwych form działania. Zakres działania WPHI i PTIG w takich sytuacjach ogranicza się do prób polubownego załatwienia sporu pomiędzy firmami i ewentualnego złożenia skargi na nierzetelną firmę do odpowiedniej izby handlowej. Nie istnieje możliwość automatycznego wymuszenia przez WPHI lub PTIG zwrotu pieniędzy lub wysłania towaru.

 

W przypadku wyczerpania tej ścieżki, pozostaje wejście na drogę prawną za pośrednictwem kancelarii prawniczej. Warunkiem jest posiadanie dokumentów poświadczających zawarcie transakcji zawierających odpowiednie klauzule handlowe, finansowe i warunki dostaw, a w niektórych przypadkach również klauzule reeksportowe oraz arbitrażowe. Pozwoli to na prowadzenie postępowań sądowych i windykacyjnych.

 

Członkiem Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej jest turecka kancelaria prawnicza HS, która może pomóc w przygotowaniu umowy handlowej w sposób właściwy z punktu widzenia tureckich przepisów prawnych. Kancelaria może także reprezentować polskiego klienta przed tureckimi sądami i wspomagać w windykacji ewentualnych należności. Procedura ściągania należności i ścigania przestępstwa gospodarczego jest taka sama w Polsce, jak i w Turcji. Najpierw należy złożyć wniosek do sądu, a dopiero po stwierdzeniu przez sąd naruszenia prawa, policja może rozpocząć procedurę śledczą. Aby postępowanie było skuteczne, potrzebne są dokumenty i inne dowody potwierdzające stan faktyczny i prawny. Informację o kancelarii można znaleźć na stronie internetowej PTIG, link: http://www.ptcoc.eu/wazne-informacje/wsparcie-prawne-dla-polskiego-biznesu-w-turcji_3,126.html