Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Sektor AGD i elektroniki użytkowej w Turcji

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marta Georgijew | 2015-12-09 12:58:48
analiza sektorowa, agd, elektronika użytkowa

Produkcja dóbr białych oraz wyrobów elektroniki użytkowej w Turcji systematycznie rośnie a wyroby są coraz bardziej zaawansowane technologicznie.

Sprzęt AGD

Tureckie firmy produkujące sprzęt gospodarstwa domowego zaczęły rozwijać się już w latach 50-tych w ramach wspólnej inicjatywy firm – holdingu przedsiębiorstw państwowych. Pierwszy produkt został wyprodukowany w 1955 roku. Była to lodówka. Od tego czasu turecki przemysł urządzeń elektrycznych dla gospodarstwa domowego charakteryzuje się intensywnym rozwojem, wykorzystującym zagraniczne nowe technologie oraz kreującym krajowe rozwiązania technologiczne. Na przestrzeni ostatniej dekady nastąpił dynamiczny wzrost tureckiego sektora AGD, a Turcja awansowała do czołówki producentów urządzeń gospodarstwa domowego w Europie.

W ciągu ostatnich 10 lat, Turcja stała się wiodącym pod względem produkcji AGD krajem w Europie. Produkcja AGD w latach 2004-2014 rosła średniorocznie o 8%. Obecnie firmy AGD w Turcji produkują rocznie około 21 mln urządzeń rocznie, z czego około 75% - 14 mln sztuk przeznaczają na eksport.

Linie produkcyjne koncentrują się głównie w regionie mórz Marmara i Egejskiego oraz Środkowej Anatolii. Największe fabryki zlokalizowane są w Stambule, Ankarze, Eskisehir, Bolu, Gebze, Stambule, Izmirze, Ankarze, Kayseri i Konyi. Oprócz ponad 50-ciu średniej wielkości firm produkcyjnych i dużych – globalnych producentów, na rynku tureckim funkcjonuje około 1000 firm wytwarzających części i komponenty dla sprzętu AGD. Większość małych firm jest stowarzyszona w organizacji BEYSAD http://www.beysad.org.tr/ i KESID http://www.kesid.org/sayfalar/hakkimizda.asp, zaś sześciu największych producentów jest członkami TURKBESD http://www.turkbesd.org/. Szacuje się, że w sektorze „dóbr białych” zatrudniowych jest około 2 mln pracowników, w tym 120.000 pracowników umysłowych.

Tureccy producenci sprzętu AGD wypracowali w ciągu ostatnich 20 lat własne technologie i wzorcnictwo, co pozwoliło na wypromowanie się na rynku międzynarodowym, głównie w krajach UE, i stworzenie globalnie rozpoznawalnych marek. Jednocześnie w Turcji od dziesięcioleci rozwijają swoje inwestycje globalni producenci. Główni producenci sprzętu AGD w Turcji, notowani na liście 500 największych firm tureckich, według rankingu Stambulskiej Izby Handlowej, to firmy tureckie: Arcelik, Beko, Vestel Beyaz Esya, BSH Ev Aletleri, Demirdöküm, Süsler oraz firmy zagraniczne: Bosch, Siemens, Gaggenau, Ariston, Indesit, Candy, Hoover.

Największym tureckim producentem sprzętu AGD jest firma Arcelik. Obecnie jest to jeden z wiodących na świecie producentów i dystrybutorów sprzętu AGD. Firma produkuje i sprzedaje artykuły AGD i elementy elektroniki użytkowej pod 10 różnymi markami. Zakłady produkcyjne firmy zlokalizowane są w: Turcji, Rumunii, Hiszpanii, Chinach, Afryce Południowej i Rosji. Arçelik posiada globalną sieć operacyjną sprzedaży i marketingu działającą w 20 krajach. Produkty i usługi Arcelik sprzedawane w ponad 100 krajach. Firma zatrudnia ponad 30 tysięcy osób. Arcelik prowadzi badania naukowe w zakresie rozwoju technologii w swoich urządzeniach i posiada ośrodki badawczo-rozwojowe w kilku krajach.

Zarówno tureccy, jak i zagraniczni producenci AGD w Turcji uważnie śledzą rynek międzynarodowy i zmiany w zakresie technologii i przepisów dotyczących ochrony środowiska. Ich produkty są coraz bardziej wydajne i energooszczędne, co pozwala na zmniejszenie ilości wody, prądu i detergentów. Emisja hałasu jest drugim ważnym czynnikiem branym pod uwagę w procesie produkcyjnym. Pod względem usług serwisowych, wszyscy producenci w Turcji podlegają ścisłym regulacjom i zapewniają bardzo rozbudowaną sieć usług posprzedażnych.

 

Obroty handlowe sprzętem AGD

Większość produkcji AGD w Turcji jest przeznaczona na cele eksportowe. Turcja jest 5-tym, pod względem wartości eksportu, eksporterem sprzętu AGD na świecie. Ilość sztuk eksportowanych artykułów wynosi około 14 milionów rocznie, co stanowi około 75% produkcji. Tureckie wyroby AGD trafiają do ponad 100 krajów, głównie do Europy, na Bliski Wschód i Afryki Północnej.

Lodówki, pralki, kuchnie elektryczne, piekarniki, zamrażarki i zmywarki są wiodącymi produktami eksportowymi sektora AGD. Turcja plasuje się na 5 miejscu na świecie wśród eksporterów lodówek, 4 miejscu wśród eksporterów zmywarek i 7 miejscu w zakresie eksportu pralek. Głównym odbiorcą tureckiego sprzętu AGD są kraje UE, szczególnie Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania.

 

Handel zagraniczny Turcji sprzętem AGD w latach 2009-2014 w miliardach USD

Rok

EKSPORT

IMPORT

Obroty

2009

2,5

0,8

3,3

2010

2,7

0,9

3,6

2011

2.8

1,2

4

2012

2.7

1.1

3,8

2013

2.9

1.4

4,3

2014

3,1

1,3

4,4

Źródło: Republic of Turkey Ministry of Economy

 

Export głównych urządzeń AGD przez Turcję w latach 2009-2015

Rok

Lodówki

 

Pralki

 

Zmywarki

 

 

Eksport

İmport

Eksport

Import

Eksport

Import

2009

683.668

48.702

722.033

108.706

280.942

45.978

2010

680.858

36.442

752.086

139.601

290.837

56.363

2011

490.566

18.453

781.438

202.292

332.701

88.617

2012

415.575

14.343

785.235

177.963

381.079

72.159

2013

392.692

13.836

864.401

182.339

406.391

89.989

2014

360.915

12.958

771.600

124.790

423.893

70.556

2015 (I-IX)

287.756

11.045

371.618

44.668

312.681

47.021

Źródło: White Goods Manufacturers’ Association of Turkey (TÜRKBESD)

 

Główne kraje tureckiego importu urządzeń AGD

Kraj

Przybliżony udział
w imporcie Turcji

Chiny

48%

Niemcy

12%

Tajlandia

5%

Polska

5%

Włochy

5%

Hiszpania

4%

Francja

4%

Malezja

2%

Rumunia

2%

Korea Płd.

2%

 

Elektronika użytkowa

Przemysł elektroniczny w Turcji zaczął szybko się rozwijać w drugiej połowie lat 80-tych. Wprowadzenie nadawania telewizyjnego i przyspieszenie w telekomunikacji wymusiło rozwój sektora w Turcji. Większość tureckich firm rozpoczęła w tym okresie działalność w ramach umów licencyjnych z partnerami zagranicznymi, pochodzącymi głównie z Holandii, Niemiec, Japonii, USA, Kanady, Francji, Wielkiej Brytanii, Danii i Włoch. Dziś tureckie firmy z sektora elektronicznego są znaczącymi graczami na rynku globalnym. Według danych Stowarzyszenia Producentów Sektora Elektronicznego w Turcji - TESID, całkowita roczna produkcja w przemyśle elektronicznym wynosi około 13 mld USD.

Turecki przemysł elektroniczny, opiera się na wysokiej wartości dodanej, innowacyjności i kreatywności. Jest to wynik intensywnych wysiłków badawczo-rozwojowych i dostosowania produkcji do potrzeb eksportowych.

Sektor elektroniki obejmuje sekcje: elektroniki użytkowej, sprzętu telekomunikacyjnego, komponentów/zespołów, elektroniki wojskowej/obronnej i komputerów. Elektronika użytkowa jest najważniejeszym działem w produkcji urządzeń elektronicznych w Turcji. Stanowi ona 35% produkcji wszystkich wyrobów elektronicznych w Turcji. Nastęnym pod względem wielkości produkcji działem są urządzenia telekomunikacyjne – 18,5% ogółu produkcji w sektorze elektronicznym.

Produkcja w sektorze elektroniki użytkowej rośnie z roku na rok. W 2009 r. jej wartość szacowana była na 3,2 mld USD, zaś w 2014 na blisko 4,5 mld USD. Około połowa produkcji jest przeznaczona na eksport. Największą popularnością wśród tureckich artykułów elektroniki użytkowej cieszą się telewizory. Są one pozytywnie oceniane przez tureckich i zagranicznych konsumentów pod względem stosunku jakości do ceny. Ich roczna produkcja wynosi około 12 mln sztuk. W Turcji istnieje około 300 firm produkujących podzespoły i sprzęt RTV. W większości są to producenci telewizorów lub innego rodzaju sprzętu audiowizualnego i radioodbiorników. Najwięcej fabryk znajduje się w Stambule i Manisie. Największe tureckie firmy produkujące elektronikę domową/użytkową to: Vestel, Casper Bilgisayar i Teknosa.

Firma Vestel jest wiodącym tureckim producentem elektroniki użytkowej i znaczącym graczem na europejskim rynku. Firma plasuje się wśród 10 największych producentów RTV w Europie. Większość produkcji Vestel – około 70% - trafia na rynki Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej, Europy Wschodniej i Azji. Zakłady produkcyjne firmy ulokowane są w Manisie w Turcji, zaś sieć dystrybucji i serwisu posprzedażnego składa się ze 1114 sieci sklepów firmowych Vestel, 726 dealerów, 350 centrów serwisowych oraz centrum sprzedaży elektronicznej. Działalność badawcza firmy Vestel koncentruje się na monitorach, tabletach i smartfonach. Badania prowadzone są przez zespół 900 inżynierów w 6 centrach badawczo-rozwojowych.

Producenci elektroniki użytkowej w Turcji przestrzegają europejskich i międzynarodowych norm. Obowiązek umieszczania "CE" został wprowadzony już w 2002r. W tym czasie weszły również w życie pierwsze regulacje w zakresie standardów ochrony środowiska.

 

Obroty handlowe w zakresie elektroniki, w tym elektroniki użytkowej

Wartość eksportu sektora elektroniki osiągnęła w 2014 r. wartość 6,6 miliarda USD, z czego eksport wyrobów elektroniki użytkowej ponad 2 mld USD. Udział telewizorów w eksporcie elektroniki użytkowej wynosi aż 94%. Wyroby te są eksportowane do 145 krajów na całym świecie, głownie do UE. Największą zaletą tureckich produktów elektroniki użytkowej przeznaczonych na eksport jest stosunek jakości do ceny.

 

Wartość tureckiego eksportu elektroniki użytkowej w latach 2011-2014

Rok

2011

2012

2013

2014

Eksport wyrobów elektroniki użytkowej

2 mld USD

2,4 mld USD

1,8 mld USD

2,3 mld USD

 

Według danych Agencji Wsparcia i Promocji Inwestycji w Turcji, średnioroczna wartość tureckiego importu wszystkich wyrobów elektronicznych szacowana jest na blisko 16 mld USD, z czego 17% stanowi import wyrobów elektroniki użytkowej o wartości około 2,7 mld USD.

 

Popyt i dystrbucja sprzętu AGD i RTV:

Do atututów tureckiego rynku AGD i elektroniki użytkowej należy silny popyt ze strony młodej populacji, w której duża liczba zawieranych małżeństw kreuje wysoki i stale rosnący potencjał zbytu wyposażenia dla nowych gospodarstw domowych, natomiast powiązania z dużymi korporacjami zagranicznymi doprowadziły do ukierunkowania produkcji na wyroby wysokiej jakości zapewniające sukces na rynkach eksportowych.

Popyt na urządzenia z zakresu AGD oraz elektroniki użytkowej w Turcji szybko rósł w ciągu ostatniej dekady. Wzrost popytu był napędzany przez szybki wzrost gospodarczy oraz dostępność poszerzającej się gamy niskooprocentowanych kredytów konsumenckich. Tendencje wzrostowe były szczególnie widoczne w odniesieniu do lodówek, pralek i telewizorów. Natomiast w 2014 r. wzrost sprzedaży detalicznej artykułów RTV i AGD spadł. Było to spowodowane spowalnianiem gospodarki tureckiej od połowy 2013 r., spadkiem wartości liry tureckiej oraz ograniczeniami w zakresie zasad udzielania kredytu konsumenckiego. Od lutego 2014 roku, raty kredytowe dla urządzeń konsumenckich zostały ograniczone do dziewięciu miesięcy, w wyniku czego część konsumentów nie mogła pozwolić sobie na drogie produkty.

Pomimo wyżej wymienionych przeszkód dla konsumcji, sprzedaż detaliczna artykułów elektroniki użytkowej wrosła w 2014 roku, ze względu na otwartość tureckich konsumentów na nowe technologie. Smartfony i tablety cieszą się szczególnie dużym popytem, ze względu na rosnącą popularność platform społecznościowych oraz szerokiej gamy różnych aplikacji dostępnych dla smartfonów i tabletów. W 2013 i 2014 roku znacznie wzrosła liczba modeli tych urządzeń, szczególnie tych dostępnych dla konsumentów o niskich dochodach.

Marki międzynarodowe dominują na rynku elektroniki użytkowej w Turcji. Tureckie firmy, jak na przykład Casper Bilgisayar Sistemleri, próbują z nimi konkurować poprzez częste wypuszczanie na rynek nowych modeli. Dotyczy to szczególnie tabletów i smartfonów. Niemniej jednak, silna obecność międzynarodowych marek w sklepach detalicznych, ich rozbudowane sieci usług i innowacyjność sprawiają, że trudno jest tureckim firmom konkurować z globalnymi firmami. Lokalne firmy generalnie koncentrują się na zaopatrywaniu konsumentów o niskich i średnich dochodach.

W nabliższej przyszłości, oczekuje się dalszego wzrostu popytu na urządzenia AGD i elektroniki użytkowej w Turcji, szczególnie w odniesieniu do sprzędu elektronicznego wykorzystującego najnowsze technologie. Średnioroczne tempo wzrostu popytu prognozowane dla branży urządzeń elektrycznych i dóbr białych wynosi 10%, przy czym największy wzrost – na poziomie 12% – przewiduje się dla domowego sprzętu audio/ video. Ponadto, oczekuje się coraz większej popularności platform społecznościowych, a tym samym zwiększenia popytu konsumentów na przenośne urządzenia. Jednocześnie rosnący zasięg terytorialny specjalistycznych sklepów z urządzeniami elektronicznymi, które oferują kampanie promocyjne, wysoką jakość usług doradczych i posprzedażnych, będzie wpływał na wzrost konsumpcji w zakresie elektroniki użytkowej.

Małe i średnie specjalistyczne sklepy są obecnie wiodącym kanałem dystrybucji artykułów elektroniki użytkowej. Jednak, stoponiowo udział tych sklepów w dystrybucji zmniejsza się, ze względu na konkurencję cenową ze strony hipermarketów, a także stale rosnącą wartość sprzedaży internetowej.

 

Możliwości rozwoju współpracy polsko-tureckiej

Produkcja dóbr białych oraz wyrobów elektroniki użytkowej w Turcji systematycznie rośnie a wyroby są coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Zdecydowana większość wyrobów RTV i AGD jest wytwarzana przez korporacje globalne, obecne zarówno w Polsce jak i w Turcji. Sytacja ta stwarza możliwości włączenia do łańcucha dostaw w Turcji firm polskich z sektora MSP - producentów zespołów i komponentów do produkcji sprzętu AGD
i elektroniki domowej.

Polska i Turcji są obecnie dość konkurencyjne wobec siebie w zakresie ilości
i wartości produkcji urządzeń AGD i RTV i części do tych urządzeń. Wobec tego, coraz większe znaczenie będzie miała technologia zastosowana w urządzeniach oraz stosunek jakości – zaawansowania technologicznego - do ceny.

Jakość dóbr białych i wyrobów elektroniki użytkowej w Turcji systematycznie rośnie przy jednoczesnym utrzymaniu dość niskich kosztów pracy. W celu utrzymania konkurencyjności w sektorze urządzeń elektrycznych i elektronicznych, rząd Turcji próbuje zachęcać firmy do inwestycji w B+R, w celu poszukiwania coraz nowszych rozwiązań technologicznych. W Turcji funkcjonuje 16 klastrów przemysłowych specjalizujących się w sektorze elektroniki, które są elementem polityki horyzontalnej rządu. Ponadto, w ciągu ostatnich 5 lat powstało w Turcji 35 ośrodków badawczo-rozwojowych działających w obszarze elektroniki. W ciągu 5 lat wydatki przedsiębiorstw tego sektora na badania wyniosły 7.3 miliarda lirów czyli około 1,5 mld USD.

Wobec porównywalnych wskaźników produkcji i eksportu w sektorze AGD i elektroniki użytkowej w Polsce i w Turcji, oba kraje mogą współpracować w zakresie rozwoju nowych technologii i zwiększenia jakości wyrobów.

 

Tureckie organizacje branżowe:

White Goods Manufacturers’ Association of Turkey (TÜRKBESD) - www.turkbesd.org

White Goods Supplier Association - www.beysad.org.tr

Small Domestic Appliances Industrialists Association - www.kesid.org

BEYSAD - www.beysad.org.tr - Stowarzyszenie Tureckich Poddostawców do Produkcji Dóbr Białych (Turkish White Goods Sub-Industry Suppliers Association).

KESID - www.kesid.org - Stowarzyszenie Tureckich Producentów i Eksporterów Drobnego Sprzętu AGD (Association of Turkish Small Household Appliances Industrialists and Exporters).

ISKID - www.iskid.org.tr - Stowarzyszenie Producentów Urządzeń Klimatyzacyjnych
i Chłodniczych (Air Conditioning and Refrigeration Manufacturers' Association)