.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Wskaźniki makroekonomiczne za grudzień 2015

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marta Georgijew | 2016-01-22 12:59:23
staystyka, dane makroekonomiczne,

Statystyka miesięczna ogłoszona przez TURKSTAT w grudniu 2015 r.

Pełne opracowanie wraz z zykresami znajduje się w załączniku.

 

Inflacja (listopad 2015)

Indeks cen konsumpcyjnych wzrósł o 0,67% w listopadzie 2015 r., w stosunku do października 2015 r., przekraczając prognozy na poziomie 0,46%. Najbardziej w listopadzie wzrosły ceny odzieży i obuwia - o 5,37%, żywności (1%), sprzętu gospodarstwa domowego – 0,66% oraz usług telekomunikacyjnych – o 0,35%. Spadły natomiast ceny transportu (-0,78%), w sektorze rozrywki i kultury (-0,54%) oraz usług różnych (0,28%).

W konsekwencji, inflacja roczna w cenach konsumpcyjnych w listopadzie 2015 r. wzrosła do 8,10% w stosunku do listopada (7,58%).

Inflacja bazowa miesięczna w listopadzie wyniosła 0,89%, a roczna bazowa 9,22%. W październiku bazowa roczna stopa inflacji była niższa, bo wynosiła 7,58%.

Indeks Cen Producentów spadł o 1,42% w listopadzie 2015 r., w stosunku do października. W rezultacie inflacja według cen producenckich spadła z 5,74% w październiku do 5,25% w listopadzie. Spadły ceny producencie dóbr trwałych o 1,29%, dóbr kapitałowych o 0,89%, w sektorze energetycznym o 3,48%, dóbr nietrwałych o 0,84%.

Ceny producentów artykułów rolnych wzrosły o 1,8% w listopadzie 2015 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Najbardziej wzrosły ceny warzyw (15,7%) i rybnych przetworów (7,4%) oraz owoców (5,4%).

 

Handel zagraniczny (listopad 2015)

Eksport spadł o 10.2% w listopadzie 2015 r., a import spadł o 25.3% w porównaniu do listopada 2014 r. Wartość eksportu w listopadzie wyniosła 11,8 mld USD, zaś importu 16 mld USD. Deficyt handlowy zmniejszył się prawie o połowę, z 8,3 mld USD w listopadzie 2014 r. do 4,2% mld USD w listopadzie 2015 r.

Listopadowy eksport do UE spadł o 1,5 w porównaniu do tego miesiąca w zeszłym roku i wyniósł 5,63 mld USD. Udział UE w tureckim eksporcie wzrósł z 43,8% rok temu do 48%. Głównymi destynacjami tureckiego eksportu w październiku br. były: Niemcy (1,2 mld USD), Wielka Brytania (0,9 mld USD), Irak (0,8 mld USD), Włochy (0,6 mld USD), Stany Zjednoczone (0,5 mld USD), Francja (0,5 mld USD). Głównymi artykułami eksportowymi były: pojazdy samochodowe (1,6 mld USD), maszyny i urządzenia (1 mld USD), odzież (0,7 mld USD), urządzenia elektryczne (0,7 mld USD), owoce i warzywa (0,5 mld USD), wyroby odzieżowe (0,4 mld USD).

Import z UE spadł o 13.9% w porównaniu do listopada 2015 r., z 7,4 mld USD do 6,4 mld USD. Udział UE w imporcie z Turcji wzrósł z 34.7% rok temu do 40%. Głównymi rynkami importowymi dla Turcji w październiku 2015 r. były: Chiny (2 mld USD), Niemcy (1,7 mld USD), Rosja (1,4 mld USD), Włochy (0,9 mld USD), Stany Zjednoczone (0,7 mld USD), Hiszpania (0,6 mld USD), Korea Południowa (0,6 mld USD) i Francja (0,5 mld USD).

Głównymi artykułami importowymi były oleje mineralne i paliwa (2,6 mld USD), maszyny i urządzenia (2 mld USD), elektryczne urządzenia (1,5 mld USD), pojazdy silnikowe (1,5 mld USD), żelazo i stal (1 mld USD) oraz wyroby z plastiku (1 mld USD).

W okresie styczeń-listopad 2015 r., w stosunku do analogicznego okresu 2014 r., wartość eksportu spadła o 8,4%, z 144,34 mld USD do 132,2 mld USD. Wartość importu spadła zaś o 14%, z 220,4 mld USD do 189,2 mld USD. 11 miesięczny deficyt handlowy zmniejszył się z 76 mld USD to 57 mld USD. Udział wyrobów zaawansowanych technologicznie w eksporcie wzrósł z 3.3% w 2014 do 3.5% w 2015 r.

Wartość 11-miesięcznego eksportu do UE zmniejszyła się o 7,2%, z 63,178 mld USD w ciągu 11 miesięcy 2014 r. do 58,633 mld USD. Udział UE w eksporcie jednak wzrósł z 43,8% do 44,4%.

Wartość 11-miesięcznego importu z UE spadła o 11,2% w stosunku do roku poprzedniego, z 80,647 mld USD do 71,588 mld USD. Udział w UE w imporcie wzrósł jednak z 36,6% do 37,8%.

Obroty handlowe UE – Turcja spadły z 159,4 mld USD do 143,4 mld USD, czyli o 10,2%.

Udział produktów wysoko zaawansowanych technologicznie w eksporcie wzrósł z 3,4% do 3,6% w 2015 r.




Pliki do pobrania

Dane makroekonomiczne dla gospodarki tureckiej ogłoszone przez TURKSTAT w grudniu 2015 r.
neu | 101.08 KB
Pobierz