Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Incoterms

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Redakcja | 2018-02-15 09:06:41
turcja, premium

Obowiązki sprzedawców i nabywców w zakresie dostawy towarów w ramach międzynarodowych umów sprzedaży są często określane na podstawie tzw. Incoterms®, czyli Międzynarodowych Reguł Handlu, opracowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ang. International Chamber of Commerce, ICC).

Stanowią one zbiór autorytatywnych reguł podziału kosztów i ryzyka pomiędzy stronami umów handlowych. Z uwagi na sposób podziału kosztów, reguły te są często stosowane także na potrzeby ustalenia wartości celnej.

 

W przypadku uwzględnienia reguł Incoterms® w umowach lub dokumentach handlowych, zaleca się zazwyczaj określenie konkretnego wydania (np. Incoterms® 2010). W przeciwnym razie zastosowanie znajduje najnowsze wydanie z 2010 r.

 

Najnowsze wydanie Incoterms® 2010 obejmuje następujące jedenaście reguł:

... w zakresie transportu morskiego (oraz śródlądowego):

 

Franco wzdłuż burty statku (Free alongside Ship)

FAS

Franco statek (Free on Board)

FOB

Koszt i fracht (Cost and Freight)

CFR

Koszt, ubezpieczenie i fracht (Cost, Insurance and Freight)

CIF

... w zakresie środka (środków) transportu

 

Z zakładu (Ex Works)

EXW

Franco przewoźnik (Free Carrier)

FCA

Przewoźne opłacone do (Carriage paid to)

CPT

Przewoźne i ubezpieczenie opłacone do (Carriage and Insurance paid to)

CIP

Dostarczone do terminalu (Delivered at Terminal)

DAT

Dostarczone do miejsca (Delivered at Place)

DAP

Dostarczone, cło opłacone (Delivered Duty paid)

DDP

 

Obowiązujące wcześniej reguły DAF, DES, DEQ i DDU zostały zastąpione regułami DAP i DAT.

 

W przypadku zastosowania reguły DDP, eksporter jest odpowiedzialny za przeprowadzenie kontroli celnej i odprawę importową towarów. Od importera wymaga się jednakże udzielenia eksporterowi niezbędnego wsparcia w uzyskaniu wymaganych oficjalnych pozwoleń. Reguły tej nie należy zatem stosować w przypadku, gdy eksporter nie ma możliwości przeprowadzenia odprawy towarów w sposób bezpośredni lub pośredni.